Systém eshopu je štandardizovaný. Buď využívate redakčný systém na správu elektronického obchodu, kde už prvky eshopu sú vsadené, alebo Vám obchod naprogramuje programátor, ktorý vie, čo všetko obchod na Internete musí mať.
Čo ale odlišuje jednotlivé online obchody od seba je spôsob predaja a spôsob prezentácie produktov na webstránke.
Tak sa nato pozrime, aký je postup úspešného predaja na eshop stránkach:
Optimalizácia nie je obsahom tohto dokumentu. Teraz si povieme len v krátkosti niektoré charakteristiky:
– rýchle načítanie stránky
– dizajnovo lahodný web (žiadne kričiace a blikajúce obrázky)
– okamžitá identifikácia obsahu (ponúkate pre psov granule alebo ste útulok)
– prijateľná a ľahko ovládateľná navigácia
Majte pri každom tovare (ponuke služby) tlačítko „objednať“, ktoré by už ale nemalo viesť na iné podstránky ale k objednávaciemu formuláru. Ideálne je používať formu odkazu „vložiť do košíka“ a po jeho stlačení zobraziť obsah jeho doterajšieho nákupu – s možnosťou prejsť k záväznej objednávke.
Prechod na podstránky „ako nakupovať“, „dodacie alebo obchodné podmienky“ uvádzajte skôr.
Zaraďte svoje produkty do rôznych kategórií, ale nepreháňajte to! Príliš veľa klikaní môže návštevníka unaviť. Myslite nato aj keď máte veľký sortiment!
Aj keď predávate služby, snažte sa vytvoriť „obal, ktorý predáva“. Grafické zobrazenie hocičoho oko človeka viac pritiahne ako napísaný text. Ak napríklad ponúkate poradenstvo „štandardné“ a nadštandardné, tak pripravte
pre štandard: obrázok balíka, na ktorom bude mladá príťažlivá slečna za stolom v kancelárii – radi Vás obslúžime v našej kancelárii….
pre nadštandard: obrázok balíka, na ktorom bude mladá príťažlivá slečna v byte zákazníka – nadštandardne Vás obslúžime, nemusíte sa unúvať k nám, my prídeme za Vami!
Je veľmi nepríjemné, ak až pri procese objednávania skoro-zákazník zistí, že tovar mu príde až o 3 týždne a doprava ho bude stáť 15,-Eur.
Dodacie podmienky musíte popísať zvlášť a odvolávať sa na ne tak, aby sa čitateľ dostal k nim skôr, ako začne nakupovať.
Ja vždy odporúčam klientom vytvoriť 2 verzie obchodných podmienok.
Jedna verzia je dlhá, podľa zákona. Také, ktoré obsiahnu naozaj všetky podmienky. To sú tie obchodné podmienky, ktoré nikto nečíta (alebo veľmi málo ľudí….alebo ich čítajú, ak chcú tovar reklamovať a pod.)
Druhá verzia obchodných podmienok je veľmi stručná.
Obsahuje len tie najdôležitejšie podmienky, ktoré naozaj zaujímajú skoro-zákazníka. Napríklad časové rozhranie dodania tovaru, dopravné, spôsob platby, garancie.
A to všetko stručne, výstižne – odvolaním sa na dlhú verziu. (napr. Celé znenie obchodných podmienok nájdete TU)
Ak už čitateľ vložil tovar do košíka, tak ho už neodraďte komplikovaným systémom objednávania.
Po kliknutí na tlačítko „vložiť do košíka“ mu dajte možnosť vyplniť fakturačné údaje, zvoliť formu dodania (osobne prevziať, dodať na dobierku a pod.) a formu platby (osobne pri prevzatí, platbou na účet, a pod.).
V kamennom obchode je úplne normálne, že sa pri kúpe zákazník rozpráva s predajcom. Keď nič iné, aspoň si potvrdzuje svoje rozhodnutie. Väčšinou ale zákazník má vždy otázky. Aj keď sa ponáhľa :- )
Tak je tomu aj na Internete.
Na konci objednávacieho procesu, keď už má zákazník kliknúť na tlačítko záväznej objednávky, pridajte kolónku pre poznámky. Aj keď väčšinou zákazníci zavolajú ešte pred objednávaním – ak sa chcú na niečo spýtať – no možnosť napísania poznámky pred odkliknutím záväznej objednávky je „ističom“ spokojného zákazníka.
Zákazník by mal dostať kópiu objednávky. Takto má istotu, že systém funguje, jeho požiadavka bola odoslaná. Inak by Vám s veľkou pravdepodobnosťou volal alebo písal, či ste obdržali jeho objednávku.
Pri menej prepracovaných (menej automatizovaných) weboch sa po odoslaní objednávky manuálne vypíše email a majiteľ alebo jeho zamestnanec pošle fakturačné údaje s pokynmi na platbu zákazníkovi.
A potom príde čas čakania.
Ak ho následne nebudete kontaktovať (emailom alebo telefonicky), môže sa stať, že na svoju objednávku zabudne! Alebo bude v napätí, kedy tovar dorazí.
Zajtra?
Ak pozajtra, tak doobeda, alebo poobede?
Ak o 10 dní, tak už v piatok, alebo až v pondelok?
Osobná skúsenosť:
Prednedávnom som objednával istý tovar cez internet (dosť často nakupujem cez Internet). A hoci som sa dohodol o podmienkach s dodávateľom aj telefonicky, potešil ma email, v ktorom mi oznámili, že zásielka príde na druhý deň.
Tá správa bola pre mňa užitočná, keďže bol piatok a mal som odcestovať. Takto som počkal na zásielku a až potom som vyrazil z domu. Ak mi nepríde email správa deň predtým, tovar prevezmem až v pondelok a bolo by mi ľúto, že to na pošte stálo celý víkend. Webstránku, som si dal do obľúbených, určite sa k nim ešte vrátim alebo ich budem odporúčať.
Príjemná komunikácia, skvelé služby – vlastnosti, ktoré vládnu aj na Internete!
Po-objednávková komunikácia je nevyhnutná v prípade, ak objednaný tovar nemáte na sklade, lebo môžete poslať len alternatívny tovar.
Po-objednávková komunikácia je užitočná v prípade, ak zákazník bude platiť prevodom cez účet. Pokiaľ nezaplatí, je len „skoro-zákazník“!
Pozrite aj Ako na e-shop…
P.S. Ak tento článok môže pomôcť v napredovaní aj vašim priateľom podeľte sa o neho zdieľaním a podporte ho lajkom.
S úctou Martin
Stiahni si rýchlokurz a e-book ZDARMA:
Rýchlokurz - Ako nevyhodiť von oknom 95% z Vašich online príjmov (23-dňový kurz e-mailom - pomoc pre Vašu úspešnú webstránku)
Ihneď po registrácii získate aj eBook - Zákony úspechu v online podnikaní (zákony ktoré by ste mali dodržať pre dosiahnutie úspechu v online biznise)
Momentálne nie je možné stiahnuť rýchlokurz a ebook.