Podnikanie s MLM, Multi Level Marketing (viacúrovňový marketing) a internet

Multi level marketing svoju históriu na Slovensku začal písať okamžite po nežnej revolúcii (1989), hoci veľký „MLM boom“ prišiel o niekoľko rokov neskôr. Tak, ako internet menil zmýšľanie, konanie  a fungovanie firiem, domácnosti a celú spoločnosť, tento technický pokrok priniesol zmeny aj v sieťovom marketingu. Pozrime sa teda na túto formu podnikania – v minulosti a dnes.


Posledný článok na blogu (Jesenné prázdniny sú za nami. Aj Vy ste si museli nahlásiť dovolenku?) vyvolal rôzne reakcie. Prišlo veľa emailov s rôznymi požiadavkami, preto sa k MLM trochu vyjadrím aj historicky…

Multi level marketing
Neviem, či sa Vy pamätáte inak, ale podľa mojich skúseností sa veľké slovenské sieťové šialenstvo začalo na začiatku 90.-tich rokov minulého storočia, keď Amway tiekol aj z vodovodu a vyskakoval z konzervy. Americká spoločnosť na Slovensku ešte oficiálne nebola zaregistrovaná ale už sa verbovali členovia. Umelo nafúknutá bublina spľasla okamžite po tom, ako sa vytvorila oficiálna pobočka Amway na Slovensku a produkty spoločnosti sa mohli voľne predávať. Tisíce Slovákov bolo sklamaných, lebo zrazu zistili, že sľubované peniaze im nepadajú do lona, musia pre to aj niečo spraviť. A predávať sa väčšine nechcelo.

Bola to obrovská chyba a škoda, že sa príprava na vstup Amway na Slovensko skončila katastrofou. Lídri nedokázali naučiť svojich členov aj praktickej stránke tohto biznisu: ponúkať nie len filozofiu, ale aj reálne produkty. Narobilo to veľa škody, ľudia začali hlásať, že MLM je podraz a dokonca sa v tých časoch riešili aj prípady, keď sa v kostoloch viedli ovečky cirkvi proti Amway ( proti MLM všeobecne).
Členstvo v Amway sa časom radikálne prečistilo a táto historicky najstaršia MLM sieť zdravo funguje naďalej aj na Slovensku.

Mimochodom vznik legálneho podnikania s MLM sa pripisuje práve zakladateľom Amway Corporation (1959).

Medzi prvými MLM systémami na Slovensku boli aj

  • Herbalife – tiež prišli s veľkým nadšením a dali o sebe počuť, dokonca ako by teraz Herbalife prežívalo nové boom práve kvôli internetu,
  • Oriflame a Avon – tichučko ale dôrazne začali predávať svoje kozmetické produkty, neskôr asertívno-agresívne budovať svoju sieť,
  • OVB Allfinanz – finančné poradenstvo.

Rok 1993 bol plodný na oficiálne registrácie MLM systémov na Slovensku.
Odvtedy sa môžeme aj u nás stretnúť rôznymi inými serióznymi MLM systémami alebo spoločnosťami, ktoré sa snažia napodobniť, resp. ponúkať multi level marketing systém podnikania (viacúrovňový, sieťový marketing) .

O spojenie MLM s internetom sa snažil už v roku 2006 istý p. Židek. G-profit zaplavil Slovensko v roku 2007 a vyvolalo to velkú vlnu rôznych emócii.
Prečo?
Vstupný poplatok bol vo výške cca 2500 Eur (hoci neskôr túto sumu znížili) ale v tom čase veľa ľudí investovalo svoje úspory do systému, ktorý napokon ponúkal produkty cez svoj internetový obchod aj svojim členom drahšie, ako iné „klasické“ eshopy. Veru v tom čase veľa ľudí prišlo nie len o svoje peniaze, ale aj o priateľov…

Podľa mojich informácií sa veľký svetový „internetový MLM boom“ spustil s podnikaním, ktorého podstata bola v predaji domény s koncovkou ws. V roku 2006, kedy sa tento systém šíril vo svete veľkou rýchlosťou, som o tom publikoval na webe:

Za 10 dolárov mesačne si môžete kúpiť vlastné doménové meno + 100MB priestoru (miesto pre vaše webstránky) a 10 emailov a to všetko s webhostingom. K tomu jednoducho aplikovateľný online editor program (na vytváranie webových stránok) a iné služby. Môžete to využiť na súkromné aj pracovné účely (rodinné fotky, prezentácia vašej firmy, atd.) Ak túto príležitosť ponúknete ďalej a záujemcovia registrujú vlastnú doménu, dostávate zato odmenu. Ak potom aj táto vami získaná osoba získa ďalších, ktorí si vytvoria u danej spoločnosti vlastnú doménu, aj zato vám zaplatia…..

Slovensko v tom čase ešte hlboko spalo a ignorovalo podobné pokusy, preto v tom čase to boli vyhodené peniaze.

V dnešnom svete sa internetové MLM systémy pomerne rozšírili aj na Slovensku. Ak poznáte ďalšie online MLM a máte chuť, pridajte ich do komentárov, aby sa záujemcovia mohli pozrieť.

V súčasnosti by som MLM rozdelil na 2 oblasti:

  1. MLM systémy fungujúce výlučne na internete
  2. MLM klasický (práca s ľuďmi a produktmi) s podporou internetu.

Klasické (často veľmi kvalitné a historicky overené) MLM systémy, ktoré si vyžadujú aj osobný kontakt sú založené na ľudskej komunikácii „face to face“. (napr. vyššie spomínané Amway, Herbalife, Avon, LR cosmetics, OVB atd.)
Ak sa zapojíte do týchto systémov, získate veľmi cenné skúsenosti v oblasti osobného rastu a obchodných zručností. Určite Vás naučia zarábať offline.

Učia ale lídri týchto spoločností svojich partnerov aj na online marketing?

Predpokladám že nie, alebo okrajovo (ak sa mýlim, opravte ma).

Vyhrá ale ten, kto si uvedomí, že

internet je naozaj ďalší TRH, ktorý treba zamieriť aj v prípade, ak pracujete s MLM systémom.

Áno viem, niektoré spoločnosti sú naozaj „trendy“ a čoraz viac sa orientujú aj na internetové služby (napr. zrušili sa sklady a členovia nakupujú len cez internet). Sú aj také, ktoré predpripravia svojim členom webstránky, na ktorých môžu ponúkať produkty a služby.
Lenže tento druhý spôsob má jednu veľkú chybu.

Výhoda je vlastne nevýhodou: každý má web na subdoméne firmy a každý člen má rovnakú stránku, doslovne rovnakú ponuku!
Občas dostávam od týchto ľudí podobné maily:

…..co dělat abych povzbudila své lidi k lepšímu výkonu, a aby také registrovali, jako já?

……mám stránku, ktorú mi vytvorila firma, pre ktorú pracujem. Sľúbili mi, že si zarobím, ale zatiaľ z toho veľa nemám. Inzeroval som už na FB aj na Google ale zatiaľ som vložil do toho viac ako som získal. Čo mám robiť, aby som sa  dostal do vyšších pozícií v Google a aby som vôbec mohol zarábať cez moju  webovú stránku?

…..používam FB, Hyperinzerciu, Tlač, s odkazom na moje web stránky. Zatiaľ je návštevnosť pomerne malá, pretože okrem Hyperinzercie sú to drahé reklamy. Ako by som zefektívnil reklamu?

……pracujem v predaji kozmetiky, informácii je veľa, aj stránok je veľa s touto tematikou, ako zapôsobiť na klientku aby si vybrala mňa?
Ak by som v súčasnosti pôsobil v nejakom MLM systéme ja, robila by som to inak.

Základom je: byť iný!
Odlíšiť sa od priemeru, ukázať niečo viac a hlavne inak – ako šablónovito nalinajkované stránky či odporúčania.

Ako by som postupoval, keby som dnes pracoval v MLM a chcel by som zacieliť internetových užívateľov?

  1. Vytvoril by som webstránku, ktorá by sa určite nepodobala domovskej stránke môjho MLM.
  2. Vytvoril by som stránku na vlastnej doméne a nie na subdoméne MLM webu.
  3. Prihováral by som sa k čitateľom za seba a vo vlastnom štýle a nie tak, ako to robí 95% ďalších členov.
  4. Hovoril by som o svojich skúsenostiach a nepridával by som len skopírované príbehy (ešte k tomu evidentne zo zahraničia)
  5. Moja stránka by nebola statická (raz pridané texty a čakanie na zázrak), ale sústavne by pribúdali nové informácie

Šablónovitá webstránka nevzbudzuje dôveru! Vyvoláva reakciu: „to je jedna z tých“….

Originalita, pravda a korektnosť je základom úspechu pri prezentácií (aj) MLM podnikania na internete.

Prečo je výhodné podnikať s MLM?
Okrem veľa výhod, ktoré práve v multi level marketingovom systéme môžete získať je práve najlákavejší pasívny príjem.

Lenže pasívny príjem je možné získať aj inak, ako cez MLM.
O tom si povieme v ďalšom článku….

P.S. Ak tento článok môže pomôcť v napredovaní aj vašim priateľom podeľte sa o neho zdieľaním a podporte ho lajkom.

S pozdravom Martin

Stiahni si rýchlokurz a e-book ZDARMA:

Zákony úspechu v online podnikaní

úspech a podnikanie cez internet
Pasívny príjem

Rýchlokurz - Ako nevyhodiť von oknom 95% z Vašich online príjmov (23-dňový kurz e-mailom - pomoc pre Vašu úspešnú webstránku) 

Ihneď po registrácii získate aj eBook - Zákony úspechu v online podnikaní (zákony ktoré by ste mali dodržať pre dosiahnutie úspechu v online biznise)

Momentálne nie je možné stiahnuť rýchlokurz a ebook.

Komentáre